seandainya...

"I will rise them up a prophet from their brethren, like unto thee, and I will put my word into his mouth..and he shall speak unto thee all that I shall command him"
(Deutronomy 18:18)


seandainya aku sebatang pohon....
biarlah rimbunan dedaunku memayungimu....
buat berteduh dari terik uv sang mentari...

seandainya aku segumpal awan...
biarlah aku berarak senja diatas ubun-ubunmu...
agar selesa perjalananmu...

seandainya aku adalah hembusan sang angin..
biarlah aku meniup jasadmu...
agar lena tidurmu dibuai mimpi...

seandainya aku adalah pepasir di pantai....
biarlah ku ulit diriku....
buat anyaman ranjang tidurmu...

seandainya aku adalah deruan ombak dipantai....
biarlah aku meangalunkan irama nan indah...
biar terlerai segala kekusutanmu...

seandainya aku adalah sahabatmu...
biarkan aku berjuang bersamamu...
meniti onak dan duri...
buat menyampai risalah nan suci...

tetapi....
aku hanyalah umatmu yang dina...
acapkali terlupa pada ajaranmu...
seringkali pula ingkar akan sunnahmu...
namun begitu 'ummati' tetap dihatimu...

dan...
seandainya esok adalah milikku....
biarlah aku menyapa embun dikali syahdu subuh...
buat menyapu noda-noda semalam...
biar terang langit esokku...










seandainya kau tangisi kematianku....
dan kau siram pusaraku dengan air matamu.....
maka diatas tulangku yang hancur luluh...
maka dirikanlah obor buat umat mulia ini...



~pakcu:tanggal hari jumaat nan lepas, dikejutkan dgn kematian ayahanda kak harlina n bonda shaiful...moga mereka ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman.....tiap2 suatu yg blaku itu pasti tkandung hikmah disebaliknya....ameen..