Jom Hebohkan Bisnes..

Ingatkah kau kepada..
Embun pagi bersahaja..
Yang menemanimu...
Sebelum cahaya...

Ingatkah kau kepada...
Angin yang berhembus mesra..
Yang kan membelaimu cinta...









Onak dan duri yang pertama yang mendasari serta merintangi bagi mereka yang ingin memulakan bisnes sendiri adalah kekangan dari pihak famili sendiri. Majoriti mentaliti masyarakat kita masih beranggapan anak-anak mereka ‘sudah mendapat’ kerja apabila mereka ‘makan gaji’. Bagi mereka ingin bekerja sendiri itu bukanlah merupakan pekerjaan yang diiktiraf. Apatah lagi pekerjaan yang tidak mempunyai EPF, SOCSO dll. Kebiasaanya mereka menjadi malu serta terbitlah gejala ‘inferiority complex’ apabila anak mereka tidak makan gaji disebabkan bagi mereka, orang yang tidak makan gaji serupa dengan dengan orang yang belum mendapat kerja.


Itu belum pula bagi mereka yang ingin mencari calon menantu. Keutamaan tanpa ragu diserahkan kepada mereka yang berkerja dengan kerajaan. Kalau tidak berkerja gomen (government) sekalipun, kerja swasta masih boleh dipertimbangkan. Kalau bermenantukan orang bisnes ni takut-takut kalau bisnes merundum nanti, anak cucu bakal makan pasir dan dedaun. Serba sedikit perbualan yang tidak ada kena mengena dengan yang hidup mahupun mati (kalau terkena nasiblah..)

Makcik: Maaf ye nak, makcik nak tanya sikit, anak ni keje ape? Gomen
ke private?
Budak : Keje sendiri je makcik..
Makcik: Wah! Bagus tu? Syarikat anak ni masuk dalam list bursa saham ke?
Budak : Tak dela makcik. Bisnes kecik-kecik je. Baru nak try berbisnes sikit.
Makcik : Ooo baru?macam nilah nak. Makcik tak boleh buat keputusan lagi, nanti makcik bincang dengan anak makcik & bapanya. Kalau tak de masalah
nanti insyaallah kami bagitau. Kalau xade ape-ape surat menyurat mahupun email, anggaplah permohonan anak tak berjaya ye. Jangan risau, “bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor”
Budak : Err..ok…Kalu camtu saya mintak izin nak balik dulu ye..
Makcik: Ye. Terima kasihlah nak sudi datang ni. Kalau company anak dah masuk
bursa saham, bagitaulah makcik ye. Boleh kita bincang-bincang lagi ye..
Budak : Err. Insyaallah makcik. Terima kasih ye. Assalamualaikum.
Makcik: Waalaikumsalam.


Maka pulanglah sang budak itu dengan pesimisnya. Harapannya telah hancur berkecai bak kaca terhempas ke lantai. Kesian dia….

Itulah reality masyarakat sekarang. Jiwa kita, mentaliti kita masih jauh berbeza dengan bangsa lain yang menjadikan kerjaya bisnes dan usahawan itu bidang yang merupakan pilihan utama. Jika mereka tidak mampu berbisnes atau atas dasar minat barulah mencari pekerjaan di bidang swasta dan pilihan terakhir berkerja dengan kerajaan. Mungkin inilah sumbangan ‘dasar pecah & perintah’ celupan British suatu tika dulu. Jadi tidak hairanlah bangsa kita masih jauh ketinggalan dalam bidang perniagaan. Kita sering mengeluh bila ditipu, diinjak, tapi itulah yang harga serta maruah diri yang perlu dibayar bila ekonomi kita dipegang oleh orang lain. Tetapi tak usahlah menyalahkan bangsa lain, kerana ‘siapa yang berusaha dia yang akan mendapat.’ Walaupun bangsa kita masih disuap dengan pelbagai bantuan, subsidi, pinjaman dan sebagainya tapi kita masih tidak mampu menggunakan peluang itu dengan sebaik-baiknya.


Kita masih tidak mampu meniru keperibadian Rasulullah yang merupakan seorang businessman, atas akhlaq dan kejujuran baginda maka baginda dikenali oleh masyarakat disekelilingnya dan isterinya sendiri, Kadijah Bt Khuwailid. Sehingga baginda dikenali sebagai “al-Amin” yang bermaksud seorang yang jujur dan ini memberikan satu advantage kepada dakwah baginda. Malah Hasan Al-Banna, pendiri Ikhwan Al-Muslimin sendiri memberi galakan untuk berbisnes hatta sekecil mana sekalipun. Kerana terkadang ada ‘harga’ yang perlu dibayar dan ada prinsip yang perlu digadaikan apabila kita menjadi orang bawahan. Dengan berbisnes kita mampu menguruskan masa sendiri, meluangkan masa untuk kerja-kerja dakwah dan kebajikan dan mempunyai lebihan masa bersama famili.

Katakanlah: "Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan RasulNya dan (dari) berjihad di jalanNya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusanNya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik ( 9:24)

Kebiasaan mereka yang ingin memulakan bisnes ini adalah risiko kerugian. Keuntungan dan kerugian itu merupakan lumrah dalam dunia bisnes. Kerugian yang dialami itu perlulah dianalisa agar ia tidak berulang lagi. ‘Kalau takut akan risiko usah bicara tentang perjuangan’. “Jika risau badai tsunami kan melanda jangan berpondok di tepi pantai’. Sebetulnya, seorang manusia yang lahir di dunia ini sebenarnya sudah berhadapan dengan risiko. Malah seorang ibu yang melahirkan kita di dunia ini juga berhadapan dengan risiko kesakitan, kematian dan sebagainya demi untuk kehidupan seorang anak. Kemudian mereka membesarkan kita, mendidik kita, menhantar ke sekolah, menikahkan kita dengan berhadapan dengan pelbagai risiko. Kalau sedari mula lagi ibu bapa kita tidak mahu mengambil sebarang risiko, kemungkinan atas asbab itulah kita tidak mungkin berada di dunia ini.

Atas dasar itulah, saya menyeru kepada sahabat-sahabat sekelian jangan pernah malu dan berasa hina dengan berbisnes hatta untungnya cuma RM0.50 cuma atau berniaga di pasar malam mahupun goreng pisang dijalanan. Berbanggalah, kerana dengan berbisnes itulah kita mampu berdikari sendiri tanpa perlu mengikut telunjuk sesiapa. Hasil yang diperolehi atas keringat sendiri itu pastinya suatu kebanggaan dan kepuasan yang tidak mampu digambarkan oleh mata fikiran. Bak kata seorang sahabat, “Bisnes ini seharusnya mendekatkan pergantungan kita dengan Allah kerana gaji kita tidak diberikan oleh sesiapa tetapi kita bertawakkal kepada Allah untuk beroleh rezeki atas bisnes yang kita usahakan.

Tapi…makan gaji ni senang..Tiap-tiap bulan cucuk je kat ATM…sape kata senang?makan gaji merupakan suatu amanah dari majikan…seharusnya kita memberi ‘all out’ atas kerja yang diberikan kepada kita…tang ni yang susah sikit…fenomena meng’ular’, buat kerja yang tak berfaedah, masuk lewat, balik awal…ni semua seakan-akan suatu lumrah bagi pekerja makan gaji…Gaji itu merupakan rezeki..So, berwaspadalah selalu untuk mendapat rezeki yang barakah…Bagi pekerja yang produktif, teruskan sumbangan anda untuk memajukan agama, bangsa & Negara…Mentaliti kita juga perlu diubah terutamanya graduan, ‘bukan hanya mencari kerja tetapi menyediakan kerja’. Selamat berbisnes. “Treat dakwa’ as business minded”

“Semoga diberi kegigihan dan keistiqamahan seperti Rasulullah” amen..


Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih?



(iaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya,
niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di dalam syurga Adn. Itulah keberuntungan yang besar. (61:10-12)


Untuk sahabat-sahabat sekelian, especially Team DIAT saya hadiahkan sebuah lagu (untuk mendengar lagu, sila check di side bar).


Tekad
Album : Munsyid : Izzatul Islam

Kami sadari jalan ini kan penuh onak dan duri
Aral menghadang dan kedzaliman yang kan kami hadapi
Kami relakan jua serahkan dengan tekad di hati
Jasad ini , darah ini sepenuh ridho Ilahi

Kami adalah panah-panah terbujur
Yang siap dilepaskan dari bujur
Tuju sasaran , siapapun pemanahnya

Kami adalah pedang-pedang terhunus
Yang siap terayun menebas musuh
Tiada peduli siapapun pemegangnya
Asalkan ikhlas di hati tuk hanya Ridho Ilahi

Kami adalah tombak-tombak berjajar
Yang siap dilontarkan dan menghujam
Menembus dada lantakkan keangkuhan

Kami adalah butir-butir peluru
Yang siap ditembakkan dan melaju
Mengoyak dan menumbang kezaliman
Asalkan ikhlas di hati tuk jumpa wajah Ilahi Rabbi

Kami adalah mata pena yang tajam
Yang siap menuliskan kebenaran
Tanpa ragu ungkapkan keadilan

Kami pisau belati yang selalu tajam
Bak kesabaran yang tak pernah akan padam
Tuk arungi dakwah ini , jalan panjang
Asalkan ikhlas dihati menuju jannah Ilahi Rabbi



p/s: Doakan saya agar terus istiqamah dalam perjuangan dan bidang yang diceburi. Waktu ini saya telah ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang Medic di overseas & pelbagai offer kerja lain..Doakan yang terbaik buat saya..ameen..