merpati itu melambai-lambai..

sesungguhnya memanggil-manggil di kegelapan malam
burung merpati yang bertenggek di atas dahan kayu
ia terus sahaja memanggil-manggil
sedangkan aku asyik dalam lamunanku

bohong..
sebenarnya aku bohong demi Tuhan Baitullah
seandainya benar aku orang yang asyik dengan Tuhanku
sudah tentu burung itu tidak akan mendahuluiku menangis

aku mendakwa bahawa aku seorang pencinta
bersangatan dahaga untuk bertemu kasih
namun kenapa aku masih belum pandai menangis
sepertinmana menangisnya burung itu






mengapa cintaMu tak pernah hadir
subur dalam jiwaku
agar ku tetap bahagia
tanpa cintaku tetaplah Kau disana
aku tanpa cintaMu bagai layang-layang terputus talinya





~pakcu: hari ini kau bebas terbang kesana kemari
yang pastinya esok pasti kau akan turun menyembah bumi ini