Kes Lina Joy & Persatuan Murtad Melayu

(entri ini sumber daripada www.faridul.blogspot.com)

Assalamualaikum warahmatuLLAH

Maaf, saya menulis email ini secara tergesa-tega kerana harus ke “site”. Kebelakangan ini, kita dihujani dengan email mahupun sms berkenaan kes Azlina Jailani yang konon-kononnya telah memenangi kesnya di mahkamah, selain diluluskan penubuhan Persatuan Melayu Murtad. Pesan saya pada saudara-saudara sekalian Cuma satu, iaitu peringatan ALLAH SWT dalam al-Quran:


“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.”(Surah al-hujurat [49]:6)

Teguran yang sama telah saya berikan kepada seorang sahabat, tetapi beliau berhujah bahawa masih ramai umat Islam yang tidak tahu isu ini. Muslimin sekalian, ingatlah, Islam tidak selari dengan Machievelli, di mana di dalam islam tiada istilah “matlamat menghalalkan cara”. Walaupun niatnya murni, itu tidak bererti kita dibenarkan membuat dan menyebarkan berita dusta. Sikap-sikap sebeginilah adalah punca munculnya hadith-hadith palsu dan amalan-amalan bid’ah di dalam masyarakat kita. Mereka timbulkan hadith-hadith yang sesetengahnya berbentuk targhib (motivasi/fadhilat beramal) dan sesetengah yang lain berbentuk targhib (ancaman). Niat mereka murni, namun mereka sebenarnya menempah tiket ke neraka lantaran membuat hadith palsu, sesuai dengan hadith shahih daripada Nabi SAW.Cukuplah fakta-fakta yang tidak tepat berlegar di kalangan masyarkat kita; dari isu air mineral ada Holy Water sampai tak leh mengucap, kepada wanita campak al-Quran jadi binatang (pameran doll di Perancis sebenarnya), kepada roti ada babi (roti ada babi? Taik hidung babi barangkali), dan macam-macam kisah palsu yang lainnya.Sejak bila para anbiya’ wal mursalin menggunakan kisah-kisah dusta dan rekaan untuk menjayakan niat murni mereka mengajak umat kepada keimanan? Berpaksilah pada sunnah para Nabi dan salafus shalih dalam mengajak umat kepada kebaikan. Tolonglah check dahulu setiap maklumat yang kalian dapat, kerana kuffar sahaja berhujah berlandaskan fakta. Amat malang andainya umat islam pula berhujah berdasarkan cerita-berita rekaan.Berikut saya siarkan kenyataan rasmi PEMBELA dan PPI (tapi jangan lah pulak berenti beri sokongan terhadap perjuangan menentang isu ini. Email ini sekadar nasihat agar kita lebih berhati-hati dalam menilai berita):


Keputusan Kes Lina Joy ?! Banyak SMS palsuMenurut sumber dari PEMBELA dan PPI, mereka banyak menerima panggilan telefon yang menyatakan kes Lina Joy telah diputuskan di Mahkamah. Panggilan tersebut timbul ekoran daripada SMS palsu yang menyatakan keputusan kes ini telah dikeluarkan oleh pihak Mahkamah dan memihak kepada Azlina Jailani (Lina Joy).
Ada juga SMS yang menyebut keputusan tidak memihak kepadanya. PEMBELA dan PPI menegaskan hingga kini tiada sebarang tarikh diterima dan tetapkan oleh mahkamah. Pihak Peguam masih belum dimaklumkan secara rasmi oleh Mahkamah Persekutuan berhubung dengan penetapan kes tersebut. Namun demikian marilah sama-sama kita berdoa agar kes tidak dipengaruhi oleh unsur-unsur luar yang cuba mengganggu gugat kedudukan Islam di Malaysia.



PEMBELA & PPI menyeru kepada semua Umat Islam di Malaysia "agresif" untuk mengumpulkan tandatangan di semua peringkat masyarakat demi mempertahankan kedaulatan Islam. Sokongan juga boleh dibuat secara "Online" dengan beberapa perubahan telah dibuat termasuk memberi pilihan kepada ruangan emel, bagi memudahkan urusan petition online.
Gerak kerja juga sedang dirangka kini bagi memperluaskan kempen, penyerahan surat, memorandum dan perbincangan di peringkat kerajaan, jabatan agama Islam,institusi-institusi, badan agama, parti politik dan sebagainya demi memastikan kefahaman yang jelas dan menyeluruh berhubung dengan isu ini bagi mengupaya semua pihak mencari jalan terbaik menyekat sebarang usaha yang cuba menjatuhkan kedaulatan Islam.
(Sumber: MyIslamNetwork.net)


Thank you.
Best Regards,
Faridul Farhan Abd Wahab
Electrical EngineerJimah O&M Sdn. Bhd.
Email: faridul@jimahev.com

Sumber:www.faridul.blogspot.com